2018/07/25

#MniWiconi #WaterIsSacred #VattenÄrLivet

När jag stod i Ulricehamns Kommuns kommunfullmäktigesal för två månader sedan och pladerade för mer miljövänlighet i kommunen och att detta var bokstavligen livsviktig för världens urbefolkningar, fick jag några förvånade blick. Någon påpekade att det var just Ulricehamn vi pratade om. Fast en person kom upp till mig efteråt och gåv mig beröm för min kommentär men jag misstänker att många människor i salen inte verkligen förstöd just hur livsviktig det är för OSS i trygg lilla Sverige också.

Sommarens torka och medföljande skogsbränder visar annars. Det finns bara ett enda jordklot och människors agerande i en del av den påverker människor som bor på andra sidan havet. Den påverker klimatet. Den påverker hur framtiden ser ut för våra efterkommande. Lakota / Dakota / Nakota folk säger att när vi fattar beslut måste vi tänka sju generationer framåt. Hur kommer dessa människor att påverkas av de val vi gör idag? Kommer de att påverkas positivt? Negativt?Deras kamp för att skydda vattnet vid Standing Rock är bokstavligen en kamp för att skydda alla våra framtidar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar