2012/09/09

Några tankar rörande skolor och pedagogi

Faktum är att allt för många grundskolelever lär sig att det absolut viktigaste av allt är INTE att man lära sig nånting ny eller lära kritiskt tänkande, det viktigaste är att ge rätt svar (dvs vad fröken vill höra).  För de mesta hade jag bra lärare men då och då fanns ett idiot som kom med en spydig kommentar när jag frågade för mycket. För att inte ens tala om min lärare i franska som kunde bokstavligen skrämmer läxan bort från mitt sinnet med sin sarkasm! 

 Så jag har en viss förståelse för dom som satser på att alltid kunna ge rätta svaret; det är tryggaste och man slipper bli anklagad för att vara besvärlig. Samtidig  tycker jag att det är fullständig korkad att skolsystemet är så. Och trenden har blivit mycket värre under åren med för mycket stress på nationalprov och "teaching to the test" nonsens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar